تـــــــــرنج

تـــــــو رنج ==> همانا آدمی را در رنج و سختی آفریده ایم،بلد4

تـــــــــرنج

تـــــــو رنج ==> همانا آدمی را در رنج و سختی آفریده ایم،بلد4

به قول آن بلندبالا مــرد عـلی‌وار زیسته دوران ما:
"هــمه چیز اوست، ما هـمه هیچیم"

دنبال کنندگان ۸ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین نظرات

تـــــرنج نامه(تو رنج‌ نامه)

چهارشنبه, ۲۸ آبان ۱۳۹۳، ۱۲:۲۴ ق.ظ

تمام قصه زندگی همین است

در رنج آفریده شده ایم

مدتی بود به فکر اسم جدیدی برای شروع جدید وبلاگ شخصی‌ام میگشتم! شاید بشه گفت که عنایت خدا(درعین عنایت دوتا از رفقا) بود که این اسم انتخاب شد.

خداروشکر، از وقتی یادم میاد، تو خونه زیاد جانماز و سجاده داشتیم! یکی از هزاران سوال و چالش کودکی من، این بود که این نقش هایی که روی جانماز هست، چیه؟ همین نقش ترنج و ترمه منظورمه

دست آخر به جواب‌هایی هم رسیدم ولی مطلبی که میخواستم بگویم این است که این نقش و نگار، یک حس معنوی را به خاطر من می‌آورد! یک حس معنوی در زمان پاکی!

حرف های زیادی زده اند درباره ترنج! گفته اند نمادی است از مینو! یعنی بهشت! که در قالب نقش و نگار های قدیمی(حتی قبل از اسلام) بکار گرفته شده است.

یا اینکه نمادی است از ارزش‌های نهفته وجود انسان!

غافل از اینکه در تـــرنج، جناسی نهفته است که آنرا هزاران بار شیرین‌تر از این مفاهیم دم دستی میکند! و آن هم ترنج به معنای تو+رنج است! اینکه تو همیشه در رنج هستی!

لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ فِی کَبَدٍ

همانا انسان را در رنج و سختی آفریده‌ایم!

قصد بیان تفسیر ندارم! ولی چیزی که هست این است که تا انسان، در سختی قرار نگیرد، تا در بهبوهه و گیر و دار و سختی و "بحران" قرار نگیره، رشدی تعالی بخش در وی اتفاق نخواهد افتاد!

بزرگی میگفت: اینکه می‌بینید که در جنگ تحمیلی ما، این جوانان و نوجوانان 14-15 ساله به مقام‌هایی رسیدند که امام‌زمان خود را هرهفته می‌دیدند و امثالهم، به برکت حضور در فضای بحرانی بود که میتوانست رشد معنوی انسان را پایه‌گذار باشد.

چه خوب بود وقت بود و میتوانستم آیات و روایات دیگری را صرفا بازگو کنم! ولی چه کنم که 24ساعت، 24 ساعت است!!!

پ.ن: شاید بعدها در ادامه این مطلب، سخنانی گفتم!

ب.ن(بعداً نوشت): خب یه چیزی فعلا اضافه کنم تا بعدا چیزهایی دیگر هم اضافه کنم:

امام علی (علیه السلام): شیعیان ما همچون ترنج خوش بو با ظاهری نیک و باطنی نیکو هستند

۹۳/۰۸/۲۸

نظرات  (۴)

۲۰ دی ۹۳ ، ۰۰:۱۹ محمدصادق سلیمانی
از یک جایی که بگذری... دیگه حرفی برای زدن نداری...
پاسخ:
منظورت این بود که:

تودیگه حرفی نداری؟
+
از یک جایی که بگذری... دیگه حرفی برای زدن نداری...

درنتیجه از یک جایی گذشته ای؟

بابا از یک جا گذشته! عمویی لپّتو بکشه...
فکر کنم 2ماهی میشه که ندیدیم همو... با اون دانشگاه انتخاب کردنت! اصفهون!
خب میومدی همین دانشگاه تهران کوفتی... مگه چش بود؟
دل ما هم لک نمیزد از دوریت

نمیشه چیزی گفت

قدری تامل و..

حتی نمیدونم تفسیر چن قطره اشک چی میتونه باشه در حین خوندن این نوشته

شاید..

شاید افسوسی باشد

و یا..


بهرحال ممنون که حال دلمونو عوض میکنین

پاسخ:
خواهش میکنم!
افسوس!!! از چی رو نمیدونم ولی کلا افسوس خوردن لحظه ای بنظرم لازمه در زندگی :)
بله همینطوره
جالب بود برام
ولی کاش یو آر ال را toranj انتخاب میکردید
پاسخ:
راستش اولش من هم همین toranj رو درنظر داشتم
ولی واقعیتش روبخواید، پولی بود! مجبور شدم این رو انتخاب کنم!
از این نظر که معنای تو+رنج یعنی توی رنج بودن رو بهتر برسونه، شاید همین turanj بهتر باشه از toranj

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">